Zgodnie z polityką plików cookies, wykorzystujemy je do poprawnego działania strony internetowej oraz ulepszania jej funkcjonalności. Istnieje możliwość zablokowania lub usunięcia już zainstalowanych plików cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej, jednak może to spowodować ograniczenia niektórych funkcjonalności strony.

Katalog przedsiębiorstw - wyszukaj firmę, usługę lub produkt

Najbardziej efektywne strategie generowania leadów B2B w 2021 roku

Generowanie leadów mimo, że zawsze wiązało się z trudnościami, to jeszcze nigdy nie było tak kłopotliwe i problematyczne jak teraz. Pandemia koronawirusa spowodowała istotne zmiany w każdej sferze działalności człowieka. Przedsiębiorstwa muszą dopasować swoje strategie do zachodzących zmian. Pojawia się pytanie, jakie narzędzia i strategie stosować żeby przynosiły oczekiwane efekty. Poniżej przedstawiamy najskuteczniejsze strategie generowania leadów B2B w 2021 roku.

 


Czym jest generowanie leadów

Generowanie leadów to złożony proces pozyskiwania tzw. leadów w celu zwiększenia sprzedaży i osiąganych zysków. Lead rozumiany jest w różny sposób. Można go traktować jako formę kontaktu jaki osoba fizyczna lub firma będąca potencjalnym klientem i która jest wstępnie zainteresowany świadczonymi przez tą firmę usługami lub produktami nawiązała z określonym przedsiębiorstwem. Lead generation nie jest prostym zajęciem. Wymaga podejmowania licznych działań, monitorowania efektów i nieustannego udoskonalania stosowanych strategii. Pozyskiwanie leadów wiąże się z koniecznością posiadania wiedzy i doświadczenia oraz kreatywności i umiejętności działania pod presją czasu.

 

Generowanie leadów B2B a generowanie leadów B2C

Lead generation skierowany jest na pozyskiwanie leadów. Niezależnie od tego, czy chodzi o generowanie leadów B2B czy B2C, proces ten ma na celu wzbudzenie zainteresowania ofertą przedsiębiorstwa. Pomimo analogicznego celu, pomiędzy generowaniem leadów B2B, a B2C występują zauważalne różnice. Są one na tyle istotne, że wpływają na skuteczność strategii marketingowych wykorzystywanych w lead generation. Poniżej przedstawiono kilka najbardziej istotnych różnic pomiędzy generowaniem leadów B2B a B2C.

1. Cel

Generowanie leadów B2C ma na celu przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych klientów, którzy będą gotowi podjąć decyzje zakupowe. Z kolei celem generowania leadów B2B jest budwanie długoterminowych relacji pomiędzy firmą i potencalnymi klientami oraz doprowadzeniem do takiej sytuacji, kiedy gotowość nabycia przez tego klienta produktu lub usługi będzie skutkować podjęciem decyzji zakupowej i skierowanie się do przedsiębiorstwa.

2. Grupa docelowa

Strategia marketingowa w ramach generowania leadów B2B jest skierowana do szerszej niż ma to miejsce w przypadku B2C części społeczeństwa.

3. Siła nabywcza

Osobą decyzyjną jest zazwyczaj jedna osoba w przypadku B2B, natomiast generowanie leadów B2C jest bardziej złożone i najczęściej oznacza podejmowanie decyzji przez większą niż ma to miejsce w B2B liczbę osób.

 

Co to właściwie KPi

Generowanie leadów stanowi najważniejszy wskaźnik marketingowy, czyli KPi. Przez KPi rozumie się Key Performance Indicators, które zwane są również wskaźnikami efektywności. Są to w rzeczywistości pewne mierniki działań jakie podejmowane są przez przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwa powinny mierzyć przede wszystkim:

  • koszt pozyskania leada,

  • Customer Lifetime Value,

  • stosunek ruchu na stronie do ilości generowanych leadów,

  • stosunek leadów do klientów,

  • konwersje z landing pages,

  • zwrot z inwestycji,

  • dochód ze sprzedaży.

Zmierzenie ich umożliwia uzyskanie całościowego obrazu sytuacji firmy.

 

Dlaczego powinieneś skoncentrować się na generowaniu leadów

Generowanie leadów podnosi sprzedaż i pozwala maksymalizować dochody przy ograniczeniu ponoszonych kosztów. Oczywiście przy założeniu, że generowanie leadów odbywa się w prawidłowy sposób. Bez generowania leadów ciężko współcześnie mówić o rozwoju przedsiębiorstwa i uzyskiwaniu odpowiednich dochodów finansowych ze sprzedaży produktów i usług. Jest to główny powód, dla którego powinieneś się dobrze skoncentrować się na generowaniu leadów.

 

Dopasuj strategie generowania leadów do 2021 r.

Wszystko się zmienia i działania marketingowe i sprzedażowe powinny być dopasowywane do zmieniających się warunków otoczenia. Poniższej przedstawiamy kilka sprawdzonych metod poprawy skuteczności generowania leadów, które powinieneś uwzględnić w swojej strategii.

1. Customer Touchpoint

To miejsce lub sytuacja styku klienta lub potencjalnego klienta z przedsiębiorstwem w formie kontaktu aktywnego. Co to oznacza w praktyce? Jest to moment, w którym potencjalny klient ma styczność z daną marką. doświadczenia klienta są pozytywne, podejmie odpowiednią decyzję zakupową. Dbanie o Customer Touchpoint przyniesie pozytywne efekty.

 

2. Buyer persona

Przystępując do projektowania strategii generowania leadów w 2021 r. powinieneś określić tzw. buyer persony, czyli persony marketingowe. Przez to pojęcie należy rozumieć pewnego idealnego i typowego klienta przedsiębiorstwa, który będzie zainteresowany nabyciem towarów lub usług będących w ofercie firmy.

 

3. Zbuduj lejek generowania leadów

Jeśli jeszcze go nie stworzyłeś, musisz to szybko nadrobić. Powinien on wskazywać drogę leadów od pierwszego kontaktu z marką do podjęcia decyzji zakupowych.

 

4. Przemyśl, które kanały generowania leadów wykorzystasz w swojej strategii

Współcześnie masz możliwość wykorzystania wielu kanałów przeznaczonych do generowania leadów. Charakteryzują się dużym zróżnicowaniem. Nie musisz wykorzystywać wszystkich z nich. Wystarczy, że skoncentrujesz się na tych, które w 2021 r. mają największe znaczenie. Wymienić wśród nich należy:

  • Email Marketing

  • Content Marketing

  • SEO

  • PPC

  • Social Media

  • Media drukowane

  • Eventy

Teraz kiedy już wiesz w jaki sposób możesz zmienić i ulepszyć strategię generowania leadów, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś jeszcze dziś zaczął działać.