Zgodnie z polityką plików cookies, wykorzystujemy je do poprawnego działania strony internetowej oraz ulepszania jej funkcjonalności. Istnieje możliwość zablokowania lub usunięcia już zainstalowanych plików cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej, jednak może to spowodować ograniczenia niektórych funkcjonalności strony.

Katalog przedsiębiorstw - wyszukaj firmę, usługę lub produkt

Jak określić grupę docelową?

Strategia marketingowa powinna uwzględniać grupę docelową. Jednak określanie grupy docelowej stanowi w dalszym ciągu zauważalny problem dla wielu marketerów i przedsiębiorców. A przecież aktualnie istnieje całkiem sporo narzędzi, które przeznaczone są do analizy grupy docelowej. Niezależnie od tego, czy dotychczas nie określałeś grupy docelowej, czy masz wątpliwości, że jest ona właściwa, powinieneś zapoznać się z tym artykułem.

 


Co to jest grupa docelowa?

W dalszym ciągu znaczna część osób ma problem z prawidłowym rozumowaniem grupy docelowej. Grupa docelowa zwana jest również przez niektórych targetem, target group oraz grupą odbiorców. Przy czym przez grupę docelową rozumie się grupę ludzi, do których skierowana jest reklama lub przekaz reklamowy, a która to potencjalnie może być zainteresowana ofertą przedsiębiorstwa – usługami lub produktami. Natomiast określenie grupy opiera się na wyznaczeniu pewnych kryteriów. Wymienić wśród nich należy przede wszystkim:

  • dane geograficzne

  • dane psychograficzne

  • dane behawioralne

  • dane demograficzne

 

Po co w ogóle wiedza na temat grupy docelowej?

Określenie grupy docelowej zwiększa skuteczność strategii marketingowej i ułatwia komunikację marketingową. Bez określenia grupy docelowej, firma będzie miała zdecydowanie mniejsze szanse skutecznej sprzedaży produktów i usług. Zatem określenie grupy docelowej pomaga zwiększyć skuteczność generowania leadów i samej sprzedaży. Posiadając wiedzę na temat grupy docelowej, można wybierać właściwe kanały sprzedaży i dopasowywać działania marketingowe do potencjalnych klientów. Niestety wiele osób nie radzi sobie z dokonaniem analizy grupy docelowej.

 

Jak dokonać analizy grupy docelowej?

Oczywiście pierwszym krokiem analizy grupy docelowej jest zapoznanie się z posiadanymi danymi, które umożliwiają wstępne odrzucenie osób, które nigdy nie będą zainteresowane ofertą firmy. W pierwszej kolejności powinny zostać określone podstawowe dane, czyli takie jak:

  • płeć

  • wiek

  • lokalizacja

  • pochodzenie, w tym m.in. pochodzenie geograficzne i kulturowe

Kolejnymi danymi mogą być informacje na temat posiadanego wykształcenia, stanu majątkowego, czy nawet liczby dzieci. Określenie grupy docelowej ułatwia stworzenie tzw. persony, przez którą rozumie się modelowego klienta firmy.
 

Narzędzia do analizy grupy docelowej

Aktualnie istnieje wiele narzędzi przeznaczonych do analizy grupy docelowej. Wymienić wśród nich można przede wszystkim:

  • Google Display Planner

  • Google Analitycs

  • Facebook Audience Insights

Pomocny będzie również SimilarWeb.

 

  1. Google Display Planner

Google Display Planner to Planer Słów Kluczowych, czyli ważne narzędzie udostępnione przez Google, które doskonale nadaje się do analizy grupy docelowej. Warto dodać, że jest to narzędzie bezpłatne, zatem za korzystanie z niego nie musisz płacić i nie nadszarpnie to budżetu firmy. Osoby, które nie wiedzą jeszcze, jak korzystać z Google Display Plannera, powinny wiedzieć, że jest ono proste. Co ciekawe, narzędzie udostępnia informacje, których nie znajdziesz dzięki żadnemu innego narzędziu.

 

  1. Google Analytics

Google Analytics to kolejne niezastąpione narzędzie udostępnione przez Google, które przeznaczone jest do analizy statystyk serwisów internetowych, a co za tym idzie – doskonale sprawdza się w analizie grupy docelowej. Narzędzie to, podobnie jak Planer Słów Kluczowych jest bezpłatne. Google Analytics jest narzędziem prostym w obsłudze, a przy tym niezastąpionym nie tylko w określaniu grupy docelowej, ale również w optymalizowaniu treści zamieszczonych na stronie.

 

  1. Facebook Audience Insights

Facebook Audience Insights to z kolei narzędzie udostępnione przez Facebooka, czyli najpopularniejszy serwis społecznościowy. Narzędzie to jest pomocne w określaniu grupy docelowej i dotarciu z przekazem do potencjalnych klientów. Udostępnione zostało w Menedżerze reklam. Dzięki niemu uzyskasz zaskakująco dużo informacji o swojej grupie docelowej.

 

  1. SimilarWeb

SimilarWeb to udostępniane użytkownikom Internetu w 2007 r. narzędzie, którego zadaniem jest dostarczenie zainteresowanym danych analitycznych oraz wszelakich innych danych o stronach internetowych, w tym Twojej konkurencji. Z informacji udostępnionych dzięki SimilarWeb dowiesz się przydatnych rzeczy, dzięki którym udoskonalisz swoją grupę docelową.

 

Najczęściej popełniane błędy dotyczące grupy docelowej

Określenie grupy docelowej nie jest prostym zadaniem, zwłaszcza dla poczatkujących marketerów. Wielu z nich popełnia błędy dotyczące grupy docelowej, wśród których wymienić można przede wszystkim:

  • zbyt obszerną grupę docelową

  • brak znajomości grupy docelowej

  • dobór niewłaściwych kanałów kontaktu z grupą docelową

  • nieodpowiednie treści skierowane do grupy docelowej

 

Zbyt obszerna grupa docelowa

Oczywiście podstawowym błędem związanym z grupą docelową jest zbyt obszerna grupa docelowa. Niektórzy błędzie uważają, że im większa będzie grupa docelowa, tym lepiej, bo przecież przekaz trafi do większej liczby użytkowników. Nic bardziej mylnego. Z punktu widzenia skuteczności strategii marketingowej, ważne jest, aby grupa docelowa nie była zbyt szeroka. Powinna, jak najbardziej odzwierciedlać grupę użytkowników, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani ofertą firmy.

 

Brak znajomości grupy docelowej

Równie dużym problemem jest brak znajomości grupy docelowej. Nie przekonasz do swojej oferty użytkowników sieci, jeśli nie poznasz ich potrzeb oraz tego, jacy są.

 

Dobór niewłaściwych kanałów kontaktu z grupą docelową

Niektórzy wybierają złe kanały kontaktu z grupą docelową. Trudno jest mówić o skuteczności kampanii marketingowej, jeśli wykorzystuje się kanały, z których nie korzysta grupa docelowa.

 

Nieodpowiednie treści skierowane do grupy docelowej

Przekaz powinien zawierać treści, które trafią do potencjalnych klientów. Powinny być zatem przydatny, rozwiązujące ich problem, a przy tym powinny uwzględniać język, który będzie dla nich zrozumiały. Oczywiście bez znajomości grupy docelowej ciężko jest mówić o stworzeniu odpowiednich treści.