Zgodnie z polityką plików cookies, wykorzystujemy je do poprawnego działania strony internetowej oraz ulepszania jej funkcjonalności. Istnieje możliwość zablokowania lub usunięcia już zainstalowanych plików cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej, jednak może to spowodować ograniczenia niektórych funkcjonalności strony.

Katalog przedsiębiorstw - wyszukaj firmę, usługę lub produkt

Marketing B2B – czym jest i o czym pamiętać

Zapewne znasz różnice pomiędzy ofertą B2C a B2B. To wiedzą wszyscy, którzy kiedykolwiek mieli kontakt z marketingiem. Ale nie każdy wie jakie są różnice pomiędzy działaniami marketingowymi prowadzonymi w kontekście B2C i B2B. A zrozumienie tych różnic odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu właściwych działań.

 


Czym jest B2C i B2B

B2B to nic innego jak business to business. Oznacza ofertę skierowaną do przedsiębiorstw. Przykładem może być np. sprzedaż produktów IT przeznaczonych dla firm albo współpraca firmy kurierskiej z przedsiębiorstwem. Z kolei B2C to business to customer, która wyróżnia się ofertą skierowaną do konsumentów będących osobami indywidualnymi.

 

B2B marketing

Marketing B2B to rodzaj działalności prowadzonej w ramach marketingu skierowaną na pozyskanie klientów biznesowych. Marketing B2B wyróżnia się wieloma poziomami. Jego celem jest przeprowadzenie kampanii w taki sposób, żeby jak największa liczba leadów biznesowych skorzystała z oferty przedsiębiorstwa.

 

Marketing B2B a B2C najważniejsze różnice, o których powinien pamiętać każdy dział marketingu

Zrozumienie różnic pomiędzy marketingiem B2B a B2C posiada fundamentalne znaczenie dla skuteczności podejmowanych działań. Niestety wiele działów marketingu zdając sobie sprawę z różnic pomiędzy B2B i B2C nie dostosowuje kampanii do specyfiki klientów, a to duży błąd. O jakich zatem różnicach pomiędzy marketingiem B2B a B2C powinieneś pamiętać?

  1. Różnice w relacjach

Marketing B2B koncentruje się na budowaniu osobistych relacji z klientami.

  1. Biznes to biznes

W przeciwieństwie do B2C, komunikacja marketingowa w B2B oparta jest na logice. Tam gdzie chodzi o biznes nie ma miejsca na emocje. Liczy się kalkulacja i zyski.

  1. Długość ścieżki zakupowej

Różnice pomiędzy B2B a B2C dotyczą również długości ścieżki zakupowej. Proces pozyskiwania klientów biznesowych jest najczęściej dłuższy niż ma to miejsce w B2C. Wpływ na ten fakt ma kilka czynników: rodzaj transakcji pomiędzy przedsiębiorstwami, a także zaangażowanie różnych osób za podjęcie decyzji.

  1. Czynniki wpływające na podjęcie decyzji

W B2B klienci kierują się przede wszystkim ceną i zyskami. Konsumenci w B2C kierują się różnymi czynnikami, w tym emocjami, ceną, statusem i popularnością.

  1. Branding

W marketingu B2B bardzo duże znaczenie odgrywa branding, czyli budowanie świadomości marki. W przypadku marketingu B2B opiera się w większym stopniu niż to ma miejsce w B2C budowaniu relacji. B2C

 

Zrozumienie to podstawa

Omawiając marketing B2B należy podkreślić, że oparty jest on na identycznych zasadach co marketing B2C. Jednak różnice obejmują realizację zadań. Zrozumienie różnic pomiędzy marketingiem B2B i B2C pomoże Ci ukierunkować działania we właściwą stronę. Mimo wszystko musisz pamiętać, że nie możesz traktować firm jak komputerów. Za firmą również stoją ludzie, dla których liczą się takie same kwestie jak te, które są uwzględniane przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez konsumentów.