Zgodnie z polityką plików cookies, wykorzystujemy je do poprawnego działania strony internetowej oraz ulepszania jej funkcjonalności. Istnieje możliwość zablokowania lub usunięcia już zainstalowanych plików cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej, jednak może to spowodować ograniczenia niektórych funkcjonalności strony.

Katalog przedsiębiorstw - wyszukaj firmę, usługę lub produkt

Najważniejsze kroki, które musisz podjąć podczas budowania własnej marki

Planowanie nowego przedsięwzięcia biznesowego i zbudowanie silnej marki niezależnie od branży, wiąże się z koniecznością podjęcia wielu działań, które wymagają wdrożenia kreatywnych pomysłów i posiadania wiedzy z zakresu marketingu. Jak wygląda w skrócie budowanie marki? 

 


Długi proces, który początek ma w pomyśle

Zbudowanie od podstaw marki niezależnie od gałęzi gospodarki i rodzaju działalności jest niezwykle trudnym zadaniem z uwagi na konieczność dotarcia tego co się oferuje do określonej grupy docelowej. Zbudowanie silnej tożsamości marki jest ważne i bez niej trudno mówić o sukcesie firmy.

 

Czym jest marka

Marka w języku potocznym postrzegana jest głównie jako logo i nazwa, które razem wyróżniają firmę na tle konkurencji. Tymczasem w rzeczywistości przez markę można rozumieć pewien sposób postrzegania firmy na rynku dzięki nazwie, symbolom, znakom, a także wszystkim innym cechom wyróżniającym daną firmę na konkurencyjnym rynku. Obecnie markę buduje się za pomocą zróżnicowanych narzędzi. Skutkują one określonym wizerunkiem marki, który może być pozytywny lub negatywny. Istotne znaczenie odgrywa umiejętność budowania marki. Niestety stosunkowo duża liczba przedsiębiorstw ma niewielkie lub niewystarczające umiejętności budowania marki. Po czym to poznać? Przede wszystkim, po tym, że:

  • rynek docelowy nie wie zbyt wiele o firmie i jej ofercie,

  • marka nie wyróżnia się niczym konkretnym na tle konkurencji,

  • firma nie podejmuje analiz finansowych podejmowanych działań związanych z budową marki.

W takiej sytuacji należy podjąć pewne konkretne działania, które mają na celu zbudowanie od podstaw lub ulepszenie dotychczasowej strategii budowania marki. Konieczne jest również dokonanie wyboru metod pomiaru wyników. Firma powinna określić budżet jaki ma przeznaczyć na wykorzystanie skutecznych instrumentów marketingu. Należy podkreślić, że nie da się zbudować silnej marki nie będąc przy tym konsekwentnym. Nie jest możliwe również stworzenie marki bez spójnej strategii. Budowa marki rozpoczyna się od ustalenia co chcesz osiągnąć i jakie odczucia chcesz wywołać.

 

Krok po kroku do zbudowania marki

Budowanie nowej marki obejmuje kilka kroków, wśród których wymienić należy:

  • zbadanie grupy docelowej,

  • poznanie konkurencji,

  • dokonanie wyboru nazwy firmy,

  • logo,

  • stworzenie hasła i sloganu,

  • stworzenie zespołu specjalistów,

  • zastosowanie marki w swojej firmie.

Powyższe kroki są niezbędne, jeśli zależy Ci na zbudowaniu stabilnej i silnej marki na konkurencyjnym rynkua, a także generowaniu leadów.

 

Zbadanie grupy docelowej

Zbadanie grupy docelowej ma podstawowe znaczenie dla skutecznej sprzedaży produktów i usług. Określ, którym z klientów, którzy się z Tobą kontaktują najłatwiej jest coś sprzedać. Określ również, którym z Twoich klientów jest najtrudniej coś sprzedać. Sprawdź do jakiej grupy wiekowej należą, jakie mają zainteresowania, czym się kierują podczas dokonywania wyboru.

 

Poznaj konkurencję

Budowanie marki oznacza konieczność poznania konkurencji. Musisz poznać swoich największych konkurentów, co w praktyce oznacza, że musisz poznać marki znane powszechnie na rynku. Pomocne może być skierowanie zapytań do grupy docelowej o marki, które chętnie kupują. Możesz sprawdzić konta w mediach społecznościowych, jakie marki obserwują Twoi potencjalni klienci.

 

Wybierz nazwę firmy

Ważnym etapem budowania marki jest wybór nazwy firmy. Wybór nazwy firmy nie powinien być przypadkowy. Nazwa odzwierciedla osobowość. Nazwa wpływa na reputację tożsamości marki. I co ciekawe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że właśnie wybór nazwy firmy jest dla Ciebie największym wyzwaniem. Od nazwy firmy dużo zależy: adres strony WWW, znak towarowy, a nawet logo. Najlepiej kiedy nazwa firmy jest trudna do pomylenia z innymi markami na rynku. Jeśli masz pustkę w głowie i nic Ci nie przychodzi do głowy, możesz skorzystać z generatora nazw firm. W sieci internetowej istnieje dużo generatorów. Część z nich jest bezpłatna, pozostałe wymagają uiszczenia pewnej opłaty.

 

Logo

Silna marka powinna posiadać logo, które ją wyróżni na rynku oraz które będzie przekazywało pewną informację o firmie. Logo przedsiębiorstwa powinno być przedstawione we właściwej i oryginalnej formie. Powinno się wyróżniać na tle innych istniejących na rynku. Powinno stanowić jasny i jednocześnie czytelny komunikat firmy.

 

Stwórz odpowiednie hasło

Pomocne w budowaniu marki jest stworzenie hasła lub sloganu, który określa Twoją markę. Powinno to być chwytliwe i krótkie hasło, które wykorzystasz wszędzie tam, gdzie pojawi się Twoja marka, a będziesz mógł wykorzystać niewiele słów. Jaki jest cel sloganu? Wyróżnienie marki na tle konkurencji. Określenie jej cech. Zrobienie wrażenia.

 

Zadbaj o zasoby ludzkie w Twojej firmie

Zasoby ludzie są najważniejszym zasobem każdego współczesnego przedsiębiorstwa. Co obejmują zasoby ludzkie? Przede wszystkim wiedzę, umiejętności i motywację zatrudnionych w firmie pracowników. Postaw na najlepszych specjalistów w branży. Oni nie tylko wpłyną na skuteczność podejmowanych działań, ale również zoptymalizują ponoszone koszty. Są także Twoją wizytówką.

 

Ruszaj do działania

Kiedy masz już wszystko gotowe możesz ruszać do działania. Jeśli mimo wszystko masz problem ze zbudowaniem marki, możesz to działanie powierzyć specjalistom w branży, którzy zawodowo trudnią się budowaniem marki. Zbudowanie marki nie jest łatwym procesem. Przebiega wieloetapowo, który jest rozciągnięty w czasie. Co ważne, budowanie marki nie jest procesem jednorazowym. Trwa przez cały czas funkcjonowania na rynku przedsiębiorstwa. Wizerunek i marka wymagają aktualizacji. Pamiętaj! Od zbudowania silnej marki zależy pozycja firmy na rynku i osiągane wyniki finansowe.